Studietilbud Fagskolen i Agder: En innføring i endringskompetanse og
Apr
2
to Jun 4

Studietilbud Fagskolen i Agder: En innføring i endringskompetanse og

  • Pågang Næringshage / Digitalt kurs (map)
  • Google Calendar ICS

Skal bedrifter kunne omstille seg i samme tempo som næringslivet og konkurrentene, må kompetansen om forbedringsarbeid og endringsprosesser finnes på alle nivåer i organisasjonen.

Denne utdanningen gir deg innsikt i prosessflyt og verdikjeder for å kunne identifisere forbedringspotensialer og iverksette forbedringsprosesser.  Å være ressurseffektiv, og konkurransedyktig, det handler om forbedringsarbeid, effektivisering og endring.  

Kurset er gratis og det kan følges digitalt, eller det er mulig å samlokalisere deltakelse fra Pågang næringshage sine lokaler på InfraParken, Grenstøl i Tvedestrand.

Kurset har oppstart onsdag 2. april, og vil vare over 10 uker, fra kl. 14:00-17:00.

Påmeldingsfrist 25. mars.

Spørsmål angående samlokalisering? Kontakt Line Larsen i Pågang næringshage på e-post line@pagang.no eller tlf.: 970 93 754.

View Event →
Workshop i produktkalkyler, prisfastsettelse og virksomhetsstyring
Apr
7
9:00 AM09:00

Workshop i produktkalkyler, prisfastsettelse og virksomhetsstyring

  • Eurekabyggets Sørlandet Kunnskapshavn 4. etasje (map)
  • Google Calendar ICS

Driv Agder inviterer til en workshop i produktkalkyler, prissetting og virksomhetsstyring på Eurekabygget i Arendal.

Her får du en innføring i produkt-/kostnadslære og prisfastsettelse samt ulike produktkalkyler.

Videre tas det opp temaer som budsjettering, investeringsbeslutninger og lønnsomhet samt kritiske måleparametre som styringsverktøy for den løpende driften(Key Process Indicators) og din forretningsmodell.

Det pedagogiske opplegget inneholder både undervisning og oppgaver knyttet til egen virksomhet.

Kursholder: Jens Anders Risvand, med bred erfaring innen økonomistyring og bedriftsutvikling.

View Event →
Webinar: ANSETTE, UTVIKLE OG BEHOLDE ANSATTE
Apr
29
9:00 AM09:00

Webinar: ANSETTE, UTVIKLE OG BEHOLDE ANSATTE

Mange bedrifter har utfordringer med å få tak i tilstrekkelig og rett kompetanse. Denne tendensen forventes å forsterke seg ytterligere i årene som kommer.

Særlig små bedrifter uten HR-avdeling har behov for konkrete verktøy for å håndtere disse utfordringene.   

Øyvind Husby er en erfaren HR-leder, og jobber i dag som HR-sjef i Trondheim kommune. Han er i tillegg foreleser innenfor HR- og ledelsesfag ved BI Trondheim og NTNU.

Han vil dele innsikter og praktiske råd til hvordan din bedrift kan:

  • Bygge kompetanse

  • Gi ansatte utviklingsmuligheter som gir dem grunn til å bli værende

  • Utvikle og forstå hva god ledelse er

Webinaret er spesielt relevant for deg som har lederansvar og ønsker å styrke bedriftens HR-strategi, men også ansatte kan spille en viktig rolle i å skape en arbeidsplass hvor folk trives og utvikler seg.

Lær hvordan dere sammen kan bygge en arbeidsplass der folk trives – og blir værende!

Lenke for deltakelse sendes ut dagen før webinaret.

Webinaret er gratis for eksisterende og nye målbedrifter hos Pågang næringshage.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med May-Lill Skjeggedal på ​telefon 99 40 42 56 eller send e-post ​til may-lill@pagang.no.

View Event →
/. Framoverlent:  næringskonferansen øst i Agder
Apr
29
12:00 PM12:00

/. Framoverlent: næringskonferansen øst i Agder

Bli med på Framoverlent – næringskonferansen som setter fart på Østre Agder!

Ønsker du inspirasjon, nye forretningsmuligheter og verdifulle nettverk? Framoverlent er den ultimate arenaen for gründerskap, samarbeid og vekst. Her samles hele næringslivet i Østre Agder for en dag fylt med innsikt, innovasjon og fremtidstro.

Møt spennende foredragsholdere som:

  • Arne Hjeltnes – en mester i historiefortelling som forfatter og TV-programskaper

  • Kjetil André Aamodt – idrettslegenden som vet hva som skal til for å lykkes

  • Arne Thomassen, fylkesordfører i Agder

  • Bjørn Rustad, direktør for bygg og infrastruktur i Morrow Batteries
    … og mange flere!

Ikke gå glipp av sjansen til å bygge relasjoner, hente inspirasjon og ta din virksomhet til neste nivå!

Sikre deg plass nå – dette vil du ikke gå glipp av!

Deltakeravgift inkl. bespisning, masse faglig påfyll, inspirasjon og nettverksbygging: kun kr. 350,-

Næringskonferansen finner sted i IMS Group sine lokaler på Akland, og er en konferanse utviklet som et samarbeid mellom de fem kommunene Vegårshei, Gjerstad, Risør, Tvedestrand og Åmli.

View Event →
Kurs: Digital Vekst - Hvordan ruste seg for fremtiden i møte med det digitale skiftet
May
6
9:00 AM09:00

Kurs: Digital Vekst - Hvordan ruste seg for fremtiden i møte med det digitale skiftet

Bli med på Digital Vekst, et kompetanseprogram som gir deg innsikten og verktøyene du trenger for å lykkes i en stadig mer digital verden! Gjennom fire samlinger får du faglig påfyll, praktiske øvelser og individuell oppfølging.

📌 Samling 1: Digital synlighet – Strategier og verktøy for å bli sett online

📌 Samling 2: Digitale teknologier & KI – Hvordan bruke kunstig intelligens i din bedrift

📌 Samling 3: Digital endringsledelse – Naviger transformasjon med smarte verktøy

📌 Samling 4: Cybersecurity – Sikre bedriften din mot digitale trusler

Dato for samlinger: 6. mai, 3. juni, 2. september og 7. oktober.
Samlingene vil vare fra kl. 9:00-14:00, inkludert lunsj.

Markedspris: kr 30 000,-
Pris for nye og eksisterende målbedrifter: kr 7 500,-

Påmeldingsfrist: 30. april!

Spørsmål? Kontakt:
May-Lill Skjeggedal
E-post: may-lill@pagang.no
Tlf.: 994 04 256

Digital Vekst tilbys gjennom et samarbeid mellom næringshagene i Agder og Rogaland.

View Event →
Klimaregnskap på en dag – Agder-turné
May
8
1:00 PM13:00

Klimaregnskap på en dag – Agder-turné

Har du lyst til å komme i gang med klimaregnskap, men trenger litt starthjelp?

Klimaregnskap - hva, hvorfor og hvordan?

  • Kom i gang med ditt klimaregnskap

  • Hvordan samle data

  • Lær hvordan det kan brukes - til mer enn rapportering

Halvdags workshop:
Torsdag 8.mai kl 13.00 - 16.00
Infraparken Grenstøl - Østre Grenstøl 6, 4900 Tvedestrand

Arrangementet er gratis. Det blir lett servering, kaffe og te.

Det blir både en presentasjon og gjennomgang av eksempler, og praktiske øvelser vi gjennomfører i workshopen. Dermed vil du komme i gang med arbeidet med klimaregnskap i workshopen, og ta med deg noe konkret hjem til din virksomhet. Vi skal gjøre vårt for at det blir så jordnært og praktisk rettet som mulig!

Du trenger ikke å ha noen forhåndskunnskap om klimaregnskap for å delta i kompetanseprogrammet, men det er anbefalt at du har god innsikt i bedriften og interne prosesser for å få størst nytteverdi.

Om du er daglig leder, nyansatt bærekraftsansvarlig eller har andre ansvar i din bedrift, er du hjertelig velkommen. Du kan komme alene eller ta med en kollega, men vi anbefaler å stille to fra hver virksomhet. Workshopen er utviklet av Klimapartnere. 

Workshopen gjennomføres fysisk på tvers av hele Agder. Se vår nettside https://omsor.no for mer informasjon om videre tilbud og prosjektaktiviteter i 2025.

View Event →
Hvilke muligheter gir bærekraftsrapportering?
May
9
8:30 AM08:30

Hvilke muligheter gir bærekraftsrapportering?

Stadig flere vil ha informasjon om hvilke «spor» bedriften setter på miljø og samfunn. Kunder, leverandører, banker og investorer etterspør både redegjørelser og ambisjoner, og rapportering er blitt et avgjørende konkurransefortrinn.

Informasjon knyttet til bærekraft vil bli forventet fra bedrifter i alle størrelser fremover. Rapporteringen vil også være et godt strategisk verktøy for utvikling i egen bedrift. Formålet med dette webinaret er å gi en innføring i hvordan små og mellomstore bedrifter kan komme i gang med bærekraftsrapportering.

EU har laget et solid rammeverk som gjør det mulig å rapportere på en sammenlignbar og troverdig måte. De har også utarbeidet en tilpasset versjon for små og mellomstore bedrifter (SMB). I dette webinaret skal vi høre om hvorfor det er sentralt å komme i gang med denne rapporteringen, og vi skal se et eksempel på rapport laget etter standarden for SMB.

Innledere og tema:

  • Hva er en bærekraftsrapport og hva inneholder denne? Hvilke forretningsmessige muligheter gir dette? v/Hedda Krogstad, seniorrådgiver bærekraft, Innovasjon Norge

  • Hvordan kan man lage en bærekraftsrapport for SMB-bedriftene? «Bærbart» er et praktisk program som flere bedrifter har vært igjennom. Bedriftscase blir presentert. v/Hilde Tallaksen, rådgiver, Lindesnesregionen Næringshage AS

    Aktuelle gratis kurs:
    Introduksjon til bærekraft
    Hvordan komme igang med bærekraftsrapportering

Foto: Thx4Stock

View Event →
Fra idé til business - få fart på din gründeridé!
May
14
9:00 AM09:00

Fra idé til business - få fart på din gründeridé!

Drømmer du om å starte noe eget? 

I denne tre-timers workshopen får du verktøyene du trenger for å utvikle din forretningsidé. Du får hjelp med verktøy for å fokusere på hva som er viktig,  finne dine kunder, og lage en plan for hvordan du kan tjene penger på det du brenner for. 

Dette kurset er perfekt for deg som er i startfasen eller som vil videreutvikle et hobbyprosjekt. Lav terskel og praktiske øvelser.

Bli med og realiser drømmen din!

Workshopen holdes hos Pågang næringshage på InfraParken, Grenstøl i Tvedestrand.

View Event →
Bærekraftkurs 2025 - Østregionen, Arendal og Grimstad
May
22
to Aug 28

Bærekraftkurs 2025 - Østregionen, Arendal og Grimstad

  • Akland, Arendal og Grimstad (map)
  • Google Calendar ICS

Bærekraftkurs i regi av UN Global Compact, som er praktisk rettet og skreddersydd for små- og mellomstore bedrifter som ønsker å komme i gang med systematisk bærekraftarbeid for å styrke sin konkurransekraft og ruste seg for fremtiden.  

Programmet består av fire fysiske workshops som bygger på hverandre og veileder bedriften i en stegvis prosess hvor bedriften utfører en forenklet dobbel vesentlighetsanalyse, lager en tiltaksplan og setter egne mål. 

 I workshop 1 og 2 veiledes bedriftene i å gjennomføre en forenklet dobbel vesentlighetsanalyse hvor man kartlegger hvilke bærekraftsområder bedriften har størst påvirkning på, og hvilke risikoområder som påvirker bedriften. I workshopene brukes verktøyet vesentlig.no, som er utviklet av Miljøfyrtårn og UN Global Compact, og er gratis å bruke. Analysen gir grunnlag for å prioritere de bærekrafttiltakene som gir størst effekt på både bærekraft og lønnsomhet i den enkelte bedrift.

Workshop 3 gir metodikk og rammeverk for å sette konkrete mål for bærekraft i bedriften, og fokusere på å lage en handlingsplan for å nå målene.  

I workshop 4 gis en introduksjon til relevante standarder og rammeverk for bærekraftsrapportering og grunnleggende prinsipper for god kommunikasjon om bedriftens bærekraftstiltak. 

Du trenger ikke å ha noen forhåndskunnskap om bærekraft for å delta i kompetanseprogrammet, men det er viktig at du har god innsikt i bedriften og interne prosesser for å få størst nytteverdi. Om du er daglig leder, nyansatt bærekraftsansvarlig eller har andre lederansvar i din bedrift, er du hjertelig velkommen. Du kan komme alene eller ta med en kollega, men vi anbefaler å stille to fra hver virksomhet. Kompetanseprogrammet er utviklet av UN Global Nettverk Norge. 

Veiledning fra Pågang Næringshage
Bedrifter som ønsker å motta inntil ti timer individuell veiledning fra Pågang Næringshage knyttet til kompetanseprogrammet, kan motta dette uten ekstra kostnad*** for bedriften, dersom bedriften kvalifiserer for ordningen (målbedrift). Hvis dette er aktuelt for din bedrift, kan du velge billetttypen «Næringshagebillett» og kontakte Pågang Næringshage for en rask vurdering av om bedriften er kvalifisert for ordningen.

Kontakt: May-Lill Skjeggedal
E-post: may-lill@pagang.no
Tlf: +47 994 04 256

Datoer

Torsdag 22. mai 2025, kl 9:00 - 13:00     
Workshop 1: Vesentlighetsanalyse del 1.
Sted: Akland (Addresse kommer)

Torsdag 12. juni 2025, kl 9:00 - 13:00
Workshop 2: Vesentlighetsanalyse del 2 og
Sted: Arendal (Adresse kommer)

Torsdag 26.juni 2025, kl 9:00 - 13:00
Workshop 3: Sette mål og iverksette tiltak.
Sted: Grimstad (adresse kommer)

Torsdag 28. august 2025, kl 9:00 - 13:00    
Workshop 4: Rapportering og kommunikasjon.
Sted: Akland (Adresse kommer)

 

Pris 

Pris for fullt kompetanseprogram pr bedrift :

Pr bedrift (medlem*): kr 5000,-** (opptil to deltakere for prisen av en). 

Pr bedrift "Næringshagebillett": kr 5000,- ekskl.  mva (opptil to deltakere for prisen av en).

Pr bedrift (ikke-medlem): kr 8500,- **(opptil to deltakere for prisen av en). 


*Medlemsprisen gjelder bedrift som er medlem av UN Global Compact Nettverk Norge eller en av næringsforeningene i Næringsalliansen i Agder. 
**Det påløper ikke mva.  

Kompetanseprogrammet gjennomføres fysisk på tvers av hele Agder. Se vårt nettside https://omsor.no for mer informasjon om prosjektaktiviteter i 2025.

View Event →

Optimaliser din bruk av LinkedIn
Mar
26
9:00 AM09:00

Optimaliser din bruk av LinkedIn

Ønsker du å utnytte LinkedIn bedre og få mest mulig ut av din tilstedeværelse der?

Delta på kurset til Driv Agder for en grundig gjennomgang av hvordan du kan optimalisere bruken av LinkedIn.

Kurset holde i Pågang næringshage sine lokaler på InfraParken, Grenstøl i Tvedestrand.

Hva lærer du?

- Hvordan LinkedIn fungerer og dets rolle i det digitale landskapet

- Hvordan optimalisere din egen profil for maksimal synlighet

- Hva slags innhold som engasjerer og hvordan algoritmene opererer

- Praktiske tips for å forbedre innlegg og biografier

Kursholder

Kurset ledes av Kristian Lohne Thomassen fra Falk Media, som vil åpne med et engasjerende foredrag. Kristian har omfattende erfaring med markedsføring og vil dele verdifull innsikt og praktiske råd.

Verktøy og tips

Deltakerne vil få konkrete tips til verktøy for å kunne jobbe med egne LinkedIn-profiler etter kurset. Lær hvordan du kan bruke ChatGPT og Canva for å profesjonalisere din profil (bedrift og privat) på LinkedIn.

Meld deg på i dag!

Kurset er gratis for nyetablerere i Agder. Sikre deg en plass og lær hvordan du kan utnytte LinkedIn til å styrke din profesjonelle tilstedeværelse.

View Event →
Webinar: Smart bruk av ChatGPT (med Kristian L. Thomassen)
Mar
25
5:00 PM17:00

Webinar: Smart bruk av ChatGPT (med Kristian L. Thomassen)

Webinaret tar for seg verdifulle verktøy innen kunstig intelligens (KI), med utgangspunkt i hvordan bedrifter kan bruke dette i sin markedsføring fremover.

Her lærer du hvordan du bygger din egen sparringspartner i ChatGPT, og hvordan du best mulig kan benytte denne i din markedsføring. Dette gir deg en retning på alt fra annonsetekster, blogginnlegg, SEO, podcast og videomanus.

Kurset gir også et kort innblikk i mulighetene for billedgenerering ved hjelp av DALL-E og MidJourney.

Du trenger ikke betalt versjon av ChatGPT, og vi anbefaler at du følger kurset uten å bruke verktøyet underveis. Det vil bli mulig å få tilsendt opptak av webinaret etterpå.

View Event →
Webinar: Hacking og svindel
Mar
25
9:00 AM09:00

Webinar: Hacking og svindel

De aller fleste av oss jobber på maskiner tilkoblet internett. Dette gjør oss mer effektive, samtidig som det øker sårbarheten for cyberangrep.

Maria Bartnes er forskningssjef ved SINTEF Digital og leder en avdeling innen systemutvikling og sikkerhet. Hun har bred erfaring innen områdene informasjonssikkerhet og industriell cybersikkerhet.

I webinaret vil Maria sette søkelys på hva små og mellomstore bedrifter kan gjøre når det kommer til cybersikkerhet, og hvordan vi kan ruste oss best mulig. Cybersikkerhet handler ikke bare om tekniske systemer, men om å beskytte oss selv, våre verdier og samfunnet som helhet i en digital hverdag.

Webinaret vil være spesielt nyttig for alle beslutningstakere: styreledere, styremedlemmer, ledere, IT- og/eller sikkerhetsansvarlige, men også for øvrige ansatte som ønsker å forstå hvordan de kan bidra til en tryggere digital arbeidshverdag.

Lenke for deltakelse sendes ut dagen før webinaret.

Webinaret er gratis for eksisterende og nye målbedrifter hos Pågang næringshage.

Har du spørsmål? Kontakt Line Larsen på e-post line@pagang.no eller telefon 970 93 754.

View Event →
Regnskap og regnskapsforståelse
Mar
19
4:00 PM16:00

Regnskap og regnskapsforståelse

  • Digitalt/Driv Agder Kristiansand (map)
  • Google Calendar ICS

Er du gründer og ønsker å styrke din forståelse av økonomiske begreper og regnskap? Kurset er designet for å gi deg en innføring i hvordan bedriftens regnskapssystem bygges opp og fungerer i praksis.

Kursinnhold:

  • Økonomiske Begreper: Lær de grunnleggende økonomiske termene du som gründer bør kjenne til.

  • Oppbygging av regnskapssystem: Forstå hvordan et regnskapssystem struktureres for å støtte din bedrifts daglige drift og strategiske beslutninger.

  • Bokføring- og regnskapsplikt: Få innsikt i lovkravene om bokføring og regnskapsføring som påvirker din virksomhet.

  • Krav til bilag: Lær hvordan du håndterer bilag korrekt for å møte kravene til bokføring.

  • Årsregnskapet: Forstå hvordan du leser og tolker tallene i årsregnskapet.

  • Praktisk Regnskapsarbeid: Hva kan/bør du gjøre selv? Bør jeg ha en regnskapsfører?

Målgruppe:

Dette kurset passer perfekt for nyetablerte gründere som trenger en grunnleggende forståelse av økonomi og regnskap, samt de som planlegger å starte egen virksomhet.

View Event →
Webinar: Scope 3 i praksis - Slik tar du grep om de vesentlige utslippene i din bedrift
Mar
5
9:00 AM09:00

Webinar: Scope 3 i praksis - Slik tar du grep om de vesentlige utslippene i din bedrift

Hvordan kan din bedrift ta grep for å redusere klimafotavtrykket?                        

Scope 3-utslipp, som inkluderer indirekte utslipp fra verdikjeden, er ofte de mest krevende, og samtidig de mest betydningsfulle å håndtere.

Bli med på webinaret til UN Global Compact, hvor administrerende direktør Kjetil Kleven i Firenor International AS, deler sine erfaringer og konkrete tiltak for å kartlegge, redusere og håndtere Scope 3-utslipp. Få innsikt i hvordan de har arbeidet strategisk med sin verdikjede for å skape en mer bærekraftig fremtid, og hvordan dette kan overføres til din egen virksomhet.

Webinaret bygger en grunnleggende forståelse av Scope 3, og du får praktiske verktøy for å komme i gang. Lær hva Scope 3 innebærer, hvorfor det er viktig, og hvordan du kan komme i gang med rapportering.

Innlegg fra:

Thomas Campbell | UN Global Compact: Hva er Scope3, og hvorfor er det viktig?

Berit Høisen | Klimapartnere: Praktisk arbeid med Scope3

Kjetil Kleven | Firenor: Erfaringer om Scope3 fra egen bedrift

PROGRAM

09:00 – 09:15: Hva er Scope 3, og hvorfor er det viktig? 
Introduksjon til Scope 3 i konteksten av Scope 1 og 2, og hvorfor det er en nøkkel i bærekraftsarbeidet. 

 

09:15 – 09:35: Hvordan komme i gang med Scope 3-rapportering? 
Praktiske steg for å identifisere relevante kategorier, samle data, og overvinne vanlige utfordringer.

 

09:35 – 09:55: Case-studie: Rapportering i praksis 
Firenor International AS deler sine erfaringer med oppstart av Scope 3-rapportering, inkludert lærdommer og løsninger. 

 

09:55 – 10:30: Q&A og oppsummering 
Mulighet til å stille spørsmål og diskutere med ekspertene. 

 

Webinaret er spesielt anbefalt for Daglig leder, Bærekraftsansvarlig og CFO.  

View Event →
Webinar: Dataanalyse – Nøkkelen til smartere beslutninger og økt lønnsomhet
Mar
5
8:30 AM08:30

Webinar: Dataanalyse – Nøkkelen til smartere beslutninger og økt lønnsomhet

Små og mellomstore bedrifter (SMB) står ofte overfor flere utfordringer, men den største er gjerne tid. I dette webinaret får du høre mer om hvordan din bedrift kan bruke dataanalyse for å gi et bedre beslutningsgrunnlag i strategiske avgjørelser, og hvordan gode prosesser rundt kartlegging, datainnsamling og analyse kan spare bedriften for verdifull tid.  

Pågang næringshage og Q3 Partners viser deg hvordan du kan komme i gang med analyserende KI, hva som kreves av bedriften i denne prosessen og hvordan det gjennomføres i praksis.  

Dato: Onsdag 5. mars

Tid: 08:30-09:00 

Sted: Digitalt (lenke sendes dagen før) 

Du vil også lære mer om: 

  • Hvordan data kan gi deg verdifull innsikt for å øke salg og forstå markedet bedre. 

  • Effektiv bruk av data for å optimalisere driften og redusere kostnader. 

  • Kartlegging av hva bedriftens utfordringer er, og hvordan data skal implementeres i bedriften 

  • Eksempler på bruk av dataanalyse i praksis 

Meld deg på i dag!  


Om Q3 Partners AS
Et norsk selskap basert i Arendal som tilbyr strategiske løsninger for en bedre fremtid. Deres tjenester inkluderer blant annet strategisk rådgivning og dataanalyse. Selskapet tilbyr også erfarne styreledere og styremedlemmer for å styrke bedrifter, samt skreddersydde bedriftsarrangementer via Q3 Event.

View Event →
Webinar: EUs taksonomi - hva kreves av bedriftene?
Feb
28
8:30 AM08:30

Webinar: EUs taksonomi - hva kreves av bedriftene?

EU har laget et klassifiseringssystem, kalt taksonomi, som skal hjelpe investorer og banker med å finansiere bærekraftige løsninger. Taksonomien blir derfor kritisk kompetanse for bedrifter i Norge som ønsker å konkurrere om fremtidig kapital.

EU regner med at bedrifter over tid vil ha lettere for å skaffe kapital, jo mer bærekraftige de er. Ved at bedrifter oppgir sammenlignbar informasjon om bærekraftige aktiviteter, vil investorer og banker kunne gi bedre betingelser til de riktige prosjektene.

På webinaret vil DNB og Innovasjon Norge gi innspill på mulighetene taksonomien gir. Målgruppen for webinaret er små og mellomstore bedrifter som har behov for å få mer innsikt og kunnskap om taksonomien.

Innledere og tema:

  • Hva er taksonomien, hvordan vil dette påvirke din bedrift, hvilke muligheter gir dette og hvilke krav stiller Innovasjon Norge som finansinstitusjon? v/Kristin Sæverud Eiane, seniorrådgiver bærekraft, Innovasjon Norge

  • Hvordan tenker bankene om taksonomien og hva vektlegges i kundedialogen? Hvordan vil dette påvirke bankenes utlånsfortefølje fremover? v/Hilde Nordbø, divisjonsdirektør bærekraft, DNB.

EUs taksonomi er omfattende, og det er utarbeidet et verktøy på EUs egne sider – EU Taxonomy Compass - som kan benyttes for å finne fram i klassifikasjon av ulike aktiviteter. Innovasjon Norge har utarbeidet sitt eget verktøy på norsk for å gjøre manøvrering i taksonomien lettere EUs taksonomi.

Dette arrangementet er et samarbeid mellom Pågang næringshage, Lindesnesregionen Næringshage, Lister Nyskaping, Innoventus Sør og Innovasjon Norge.

Foto: Luis Alvarez.

View Event →
Er din bedrift klar for å utnytte potensialet i 3D-teknologi og kunstig intelligens?
Feb
25
to Feb 26

Er din bedrift klar for å utnytte potensialet i 3D-teknologi og kunstig intelligens?

Ålesund Kunnskapspark (ÅKP), Stiftelsen Teknologiformidling og katapulten DigiCat tilbyr et nytt program for 3D-design, produktutvikling og AI. Bli med i et nettverk av små og mellomstore bedrifter (SMB) som fokuserer på praktisk anvendelse av 3D CAD, VR og AI for design, produktutvikling og produksjon. Programmet hjelper bedrifter med å forstå hvordan teknologi kan effektivisere prosesser og styrke konkurranseevnen, fra idé til produksjon.

Hva som tilbys:

Dette programmet kombinerer opplæring, testing og nettverksbygging for å gi deltakende bedrifter:

  • Praktisk kompetanse: Grunnleggende opplæring i 3D CAD, VR og AI, inkludert hvordan AI kan brukes til designoptimalisering og simulering.

  • Ekspertstøtte: Tilgang til DigiCat sine testfasiliteter og veiledning fra ledende fagpersoner og leverandører.

  • Skreddersydd oppfølging: Hver bedrift får individuell veiledning for å gjennomføre sitt eget bedriftscase, inkludert investerings- og implementeringsplaner.

  • Sterkt nettverk: Del erfaringer og innsikt med andre bedrifter som ønsker å styrke sin digitale transformasjon.

Hvorfor delta?

  • Fokus på handling: Lær å bruke 3D CAD, VR og AI for å designe produkter som er klare for produksjon og tilpasset din portefølje.

  • Tilpasset dine behov: Programmet hjelper deg med å kartlegge konkrete utfordringer og løsninger for din bedrift.

  • AI-drevet innovasjon: Utforsk hvordan kunstig intelligens kan bidra til smartere design, raskere utvikling og bedre simuleringer.

  • Langsiktig verdi: Med riktig kompetanse og utstyr kan du redusere utviklingskostnader, spare tid og styrke din konkurranseevne.

Programoversikt:

  1. Oppstartsamling: Introduksjon til 3D CAD, VR og AI. Demonstrasjoner av hvordan AI kan optimalisere design, simulering og «design for manufacturing.»

  2. Individuell oppfølging: Bedriftene gjennomfører egne caser, tester AI-baserte verktøy og utvikler investerings- og implementeringsplaner. DigiCats fasiliteter brukes aktivt.

  3. Avslutningssamling: Presentasjon av resultater, inkludert hvordan AI, 3D CAD og VR har blitt brukt for å oppnå bedriftens mål.

Praktisk informasjon:

  • Varighet: ca. 6 måneder, 2 samlinger

  • Oppstart: Planlagt oppstart er 25-26.02.25

  • Egenandel: 40 000 NOK eks mva*

  • Plasser: Kun 10 bedrifter – helst geografisk spredt i hele landet

Sikre din plass i dag!

Programmet er støttet av Stiftelsen Teknologiformidling og DigiCat Norst Katapultsenter, og gir din bedrift verktøyene for å lykkes i den digitale transformasjonen.

Kontakt for mer informasjon:

Gerly Heinsoo

gerly.heinsoo@aakp.no

Tlf. 408 65 421

*early-bird rabatt på 50% ved påmelding før 31.12.24

View Event →
WEBINAR: Lag en enkel webside for din bedrift (med Kristian L. Thomassen)
Feb
18
5:00 PM17:00

WEBINAR: Lag en enkel webside for din bedrift (med Kristian L. Thomassen)

Drømmer du om å få din bedrift på nett, men vet ikke hvor du skal begynne? Bli med på kurs til Driv Agder, der du kan lære deg å lage en enkel webside (ikke nettbutikk) for å presentere bedriften din. Kurset er gratis og ideelt for nyetablerere som ønsker å øke sin synlighet på nettet uten å måtte lære koding.

Hva lærer du?

- Hvordan bruke Squarespace til å lage en profesjonell webside basert på maler

- Grunnleggende prinsipper for en effektiv webside

- Tips for å optimalisere din tilstedeværelse på nettet

Kursholder

Kristian Lohne Thomassen fra Falk Media vil lede kurset. Kristian har lang erfaring med markedsføring og synlighet på nett, og vil dele sine beste tips og triks.

Viktig informasjon

- Kurset krever ingen forkunnskaper i koding.

- Dette kurset er ikke egnet for nettbutikker, da disse krever spesifikke fokusområder som frakt og betalingsløsninger, som vi ikke rekker å dekke på tre timer.

Meld deg på i dag!

Kurset er gratis for nyetablerere i Agder. Sikre deg en plass og ta det første skrittet mot å gjøre din bedrift synlig på nett.

View Event →
Kommunikasjon: Hvordan motivere, involvere og veilede?
Jan
28
9:00 AM09:00

Kommunikasjon: Hvordan motivere, involvere og veilede?

Knut Ivar Karevold er organisasjonspsykolog med doktorgrad i atferdsøkonomi, med bred erfaring innen leder- og organisasjonsutvikling i både små og store virksomheter. Han brenner for effektiv prosjektgjennomføring og god teamutvikling, og har hjulpet individer og team med å navigere komplekse endringsprosesser. ​

I dette webinaret vil Karevold forklare hvordan man kan kommunisere godt og effektivt for å motivere andre i teamet, skape lagånd og øke virksomhetens gjennomføringsevne. Deltakerne får praktiske verktøy for hvordan formidle, involvere og veilede. ​

I webinaret vil du lære hvordan du kan kommunisere for å bli hørt, og hvordan kommunisere for å motivere andre ansatte til å involvere seg i virksomhetens utfordringer.​

Dette er et nyttig webinar for alle som jobber i team, og som ønsker å utvikle sin relasjon til andre i teamet. ​

Webinaret er gratis for eksisterende og nye målbedrifter hos Pågang næringshage. ​

Påmelding: https://forms.office.com/e/keFxsm0Ger

Har du spørsmål?​

Ta kontakt med May-Lill Skjeggedal på ​telefon 99 40 42 56 eller send e-post ​til may-lill@pagang.no.

View Event →
Lunch & Learn: Jus for Gründere
Jan
23
11:00 AM11:00

Lunch & Learn: Jus for Gründere

  • Sørlandet Kunnskapshavn Arendal (map)
  • Google Calendar ICS

Grunnleggende avtalerett

Driv Agder inviterer gründere til et nytt kurs i avtalerett i Arendal, og har fått Advokatfirmaet Kjær til å dele sin ekspertise. Kurset gir en grunnleggende innføring i de viktigste juridiske avtalene for oppstartsbedrifter, inkludert samarbeidsavtaler, aksjonæravtaler, investeringsavtaler og ansettelsesavtaler.

Gjennom praktiske eksempler og virkelige problemstillinger som ofte fører til tvister, vil du få verdifull innsikt som kan hjelpe deg å unngå juridiske fallgruver. Kurset ledes av advokatfullmektig Malin Westergren og advokat Christian Bohne, som begge har omfattende erfaring innen forretningsjuss.

Dette kurset er gratis og en unik mulighet til å sikre at din bedrift står juridisk sterkt fra starten.

View Event →
WEBINAR: Annonsering i sosiale medier (med Kristian L. Thomassen)
Jan
21
5:00 PM17:00

WEBINAR: Annonsering i sosiale medier (med Kristian L. Thomassen)

Driv Agder arrangerer et gratis webinar om annonsering i sosiale medier, som dekker alt fra å utvikle en smart overordnet strategi, bygge målrettede målgrupper, til hvordan du setter opp og optimaliserer annonsekampanjer for best mulig resultat.

Webinaret tar for seg ett sosialt medie, basert på hva flertallet av deltakerne ønsker. Likevel vil det være mulig å bruke den samme læringen på tvers av flere plattformer, siden de fleste annonseplattformer er bygget på de samme premissene.

Kursholder Kristian Lohne Thomassen fra Falk Media bringer med seg en rik bakgrunn innen digital markedsføring, med erfaring fra å hjelpe hundrevis av bedrifter med å øke deres synlighet på nett. Gjennom praktiske tips og eksempler vil Kristian guide deg gjennom prosessen for å sikre at din sosiale medier-annonsering blir en suksess

View Event →
Webinar Innovasjon Norge: Fra idé til marked - for gründere og oppstartsbedrifter
Jan
9
10:00 AM10:00

Webinar Innovasjon Norge: Fra idé til marked - for gründere og oppstartsbedrifter

Har du en forretningsidé? Har du etablert en bedrift og lurer på hvem som kan hjelpe deg videre? Innovasjon Norge arrangerer et gratis webinar der de gir deg råd og tips om hvordan du kan jobbe med din forretningsidé frem til kommersialisering.

FOR HVEM
For deg som er i den tidligste etablererfasen. Du er nysgjerrig på om Innovasjon Norge og hvem som kan hjelpe deg med rådgivning eller finansiering.

AGENDA
• Hvem er Innovasjon Norge og hva kan vi hjelpe deg med?
• Bærekraft som konkurransefortrinn
• Kundedrevet utvikling og smidig oppstart
• Innovasjon Norges virkemidler med særlig fokus på Oppstartstilskudd 1
• Kompetansetilbudet til Innovasjon Norge
• Oversikt over hvem som kan hjelpe deg med å utvikle din forretningside
• Tips til søknad og svar på spørsmål

HVORFOR BØR DU DELTA
Dere har en forretningsidé og vil kanskje søke finansiering hos Innovasjon Norge, eller dere vil ha generell informasjon om oppstart og gode hjelpere. Du får høre om ulike tjenester, men spesielt om tjenester som passer i den tidligste fasen. Innovasjon Norge gir deg tips til søknadsskriving og hvordan de vurderer innkommende søknader.

Foto: Getty Images

View Event →
Bli din egen innholdsprodusent!
Nov
26
10:00 AM10:00

Bli din egen innholdsprodusent!

Kursholder: Maja Marum via Driv agder

Er du klar til å ta steget og bli din egen innholdsprodusent? Bli med på en formiddag fylt med praktisk arbeid, læring, og kreativitet, hvor Maja Marum vil guide deg gjennom kunsten å produsere engasjerende videoinnhold rett fra din egen mobil. Kurset er gratis og åpent for alle!

Kursinnhold:

Dette kurset er skreddersydd for deg som ønsker å mestre videoproduksjon på mobilen. Gjennom en kombinasjon av teori og praktisk arbeid vil vi dekke:

  • Planlegging: Lær hvordan du gjør nødvendige forberedelser før du begynner med videoproduksjon.

  • Trendspotting på Instagram: Oppdag hvordan du kan finne og utnytte de siste trendene for ditt innhold.

  • Klippeverktøy: En gjennomgang av Instagrams innebygde klippesuite og introduksjon til In-Shot-appen, et kraftig klippeprogram for mobil.

  • Filming med mobil: Få tips til en god set-up for mobilfilming, inkludert lyssetting, lyd, og bildestabilisering.

  • Gjenbruk av videoinnhold: Lær teknikker for å lage nytt innhold av eksisterende videoer.

  • Tekniske finesser: Utforsk avanserte funksjoner som malverk, stitches, og collaborations for å heve kvaliteten på ditt videoinnhold.

  • Teksting og musikk: Finn ut hvordan du kan forbedre dine videoer med teksting og musikk for å engasjere publikum enda mer.

Praktisk info:

Denne workshopen legger vekt på praktisk arbeid, så vi holder plassene begrenset for å sikre en personlig og interaktiv opplevelse for alle deltakere. Dette er din sjanse til å få hands-on erfaring og personlig veiledning fra en av feltets fremste eksperter.

Det vil bli servering av enkel lunsj.

View Event →
Inspirasjonskveld Gårdsgründer
Nov
21
6:00 PM18:00

Inspirasjonskveld Gårdsgründer

Ønsker du å sette i gang med eller utvikle en tilleggsnæring på gården din? Det kan være alt fra lokalmat, Inn på tunet, naturbasert reiseliv eller andre spennende idéer!

Pågang næringshage vil tilby et Gårdsgründer-program som skal hjelpe deg med å videreutvikle konseptet ditt. Gjennom programmet får du tilgang til kompetanse innenfor produktutvikling, veien til marked, salg, prissetting, reiseliv, produksjon og dyrking. Du vil få vite mer om dette på inspirasjonskvelden.

Program for inspirasjonskvelden

  • Presentasjon av Gårdsgründer-programmet og erfaringer fra andre Gårdsgründer-prosjekt

  • Britt Elisabeth Fossdal fra Størdal Gård forteller om reisen fra et tradisjonelt gårdsbruk til ønsket om å gjøre noe mer

  • Aase Vorre Skuland fra Kompetansenettverk Lokalmat Sør forteller om mulighetene de tilbyr

Frist for påmelding: 18. november

Det vil bli enkel servering.

View Event →
Fra idé til business – få fart på din gründeridé!
Nov
13
9:00 AM09:00

Fra idé til business – få fart på din gründeridé!

  • Eurekabygget 4. etg., Sørlandet Kunnskapshavn (map)
  • Google Calendar ICS

Arrangør: Driv Agder - i Arendal

Drømmer du om å starte noe eget? 

I denne tre-timers workshopen får du verktøyene du trenger for å utvikle din forretningsidé. Vi hjelper deg med verktøy for å fokusere på hva som er viktig,  finne dine kunder, og lage en plan for hvordan du kan tjene penger på det du brenner for. 

Dette kurset er perfekt for deg som er i startfasen eller som vil videreutvikle et hobbyprosjekt. Lav terskel og praktiske øvelser. Bli med og realiser drømmen din!

Kurset er gratis og åpent for alle.

View Event →
Webinar: Hva betyr vektlegging av 30% bærekraft i offentlige anskaffelse?
Nov
8
8:30 AM08:30

Webinar: Hva betyr vektlegging av 30% bærekraft i offentlige anskaffelse?

Regjeringen krever at miljø- og klimahensyn vektlegges minst 30 prosent i anbud der det offentlige kjøper varer og tjenester. Hva betyr dette i praksis og hva legges til grunn i slike innkjøpsrutiner? Hva kreves av SMB-bedriftene og oppstartsbedrifter i forbindelse med anbudsprosesser og hvilke muligheter gir dette?

Mange bedrifter opplever at pris fortsatt er avgjørende og at bærekraft ikke defineres tydelig nok i anbudene og hva som vektlegges. Vi tar et dypdykk for å avklare muligheter og begrensninger. Med kunnskap om hva offentlige aktører vektlegger i anbudsprosesser, kan du treffe bedre i anbudsdokumenter eller som underleverandør til dine samarbeidspartnere.

Agenda

  • Prosessutvikling, regelverk og krav: Hva vektlegges i anbudsprosesser? - Innkjøpssjef Olav Myklebust, Agder fylkeskommune

  • Hvilke krav og regelverk gjelder? - Seniorrådgiver Odd Olaf Schei, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)

  • Hvordan jobbe med innovative anskaffelser? - Innovasjonspådriver Stig Bang-Andersen, Leverandørutviklingsprogrammet

Arrangementet er et samarbeid mellom Pågang næringshage, Lister Nyskaping, Lindesnesregionen næringshage og Innovasjon Norge.

Bilde: Luis Alvarez.

View Event →
Næringstreff 24. oktober på Park Café i Risør – Fokus på trebearbeidende industri  ‍
Oct
23
11:30 AM11:30

Næringstreff 24. oktober på Park Café i Risør – Fokus på trebearbeidende industri ‍

Det er duket for et spennende «After Work»-næringstreff på Park Café i Risør, hvor næringslivet samles til faglig påfyll og nettverksbygging. Denne gangen vil fokus være på trearbeidende industri, en viktig bransje i både Agder og hele Norge.

‍Det er spesielt relevant i en by bygget på trelasthandel, trebåter og tremasse!

‍Krister Moen, leder av Innotre-klyngen i Agder, er hovedtaler på arrangementet. Moen vil dele innsikt om fremtiden for treindustrien, bærekraftige løsninger, og hvordan bedrifter i regionen kan dra nytte av samarbeid og innovasjon innen trebearbeiding.

Innotre-klyngen er en sammenslutning av bedrifter og organisasjoner som jobber for å fremme bærekraftig utvikling i skog- og treindustrien, og Moen vil belyse hvordan Risør og omegn kan ta del i denne utviklingen.

https://innotre.no/om-oss/

‍Næringstreffet er åpent for alle, og en flott mulighet for lokale bedrifter til å knytte kontakter, utveksle erfaringer, og lære mer om nye muligheter.

Praktisk informasjon:

  • Dato: 24. oktober, kl. 17-19

  • Sted: Park Café, Strandgata Risør

  • Tema: Trebearbeidende industri

  • Hovedtaler: Krister Moen, leder av Innotre-klyngen i Agder

  • Servering: tilbud på toretters til kr 249

Informasjon hentet fra Risør By.

View Event →
Webinar: hva betyr CSRD for mindre bedrifter
Sep
26
9:00 AM09:00

Webinar: hva betyr CSRD for mindre bedrifter

Bli med på webinar med bærekraftsansvarlig i reMarkable!

I forbindelse med Bærekraftsuka 2024 arrangerer vi et webinar i samarbeid med Telemark Næringshage. Her vil bærekraftsansvarlig i reMarkable, Magnus Gravem, gi et eksklusivt innblikk i hvordan et større norsk selskap arbeider med bærekraft. Gravem vil også komme inn på hvordan mindre aktører kan posisjonere seg for å være aktuelle underleverandører til større selskaper.

Webinaret er gratis, og det vil være rom for å stille spørsmål til foredragsholder og arrangørene etter foredraget.

CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive = Direktivet for bærekraftsrapportering i virksomheter.

Bærekraftsuka 2024 arrangeres av Næringshagene i Norge 23. - 27.09.

Bærekraftsuka skal legge til rette for en hel uke med kompetanseheving, inspirasjon og verktøy. Det vil deles kunnskap på tvers av bransjer og fra hele Norge, ettersom samarbeid er vesentlig for å kunne løse dagens- og morgendagens utfordringer.

Se hele oversikten over alle de ulike arrangementene for Bærekraftsuka her!


View Event →
Videreutdanning som en viktig brikke for økt verdiskaping
Sep
24
8:00 AM08:00

Videreutdanning som en viktig brikke for økt verdiskaping

Velkommen til morgenmøte i kantina til InfraParken på Grenstøl!  

Næringslivet står midt flere store i endringer, enten det er teknologisk utvikling eller verdikjeder som endres raskt. Med nye muligheter kommer også behovet for ny kompetanse. Derfor har vi en *digital tjeneste for å hjelpe bedrifter med å lete i jungelen av etter- og videreutdanningstilbud.

Dette vil vi fortelle mer om på morgenmøtet, i tillegg til at vi vil lansere en markedskampanje for kompetanseutvikling i distriktene, produsert av WHY Connect sammen med Agder Fylkeskommune, Lister Nyskaping, Fagskolen i Agder og Setesdal Interkommunale Politiske Råd. Et av eksemplene i denne kampanjen finner sted i vår egen region, med Cathrine Calmeyer Østvold fra Embla Design i Risør, som forteller om sin erfaring med å ta en etterutdanning i voksen alder.  

Ikke minst så får vi besøk av Fagskolen i Agder, som forteller om mulighetene de tilbyr innenfor etter- og videreutdanning i regionen, og hvordan det fungerer i praksis for bedriftene, med gode eksempler fra næringslivet i Agder. 

Dette arrangementet er gratis og relevant for alle bedrifter, enten dere ønsker å etter- eller videreutdanne egne ansatte, eller for deg som bare vil lære mer om hvordan det fungerer i praksis! 

Det vil bli tid til mingling før og etter arrangementet, og servering av frukt, kaffe og te.

Vel møtt for en sosial og lærerik start på dagen! 

 

*Utviklet av Lister Nyskaping 

View Event →
Apr
4
1:00 PM13:00

ChatGPT: Fra grunnleggende forståelse til praktisk bruk

Foredraget tar for seg verdifulle verktøy innen kunstig intelligens (KI), med utgangspunkt i hvordan bedrifter kan bruke dette i sin markedsføring fremover.

Her lærer du hvordan du bygger din egen sparringspartner i ChatGPT, og hvordan du best mulig kan benytte denne i din markedsføring. Dette gir deg en retning på alt fra annonsetekster, blogginnlegg, SEO, podcast og videomanus.

Kurset gir også et kort innblikk i mulighetene for billedgenerering ved hjelp av DALL-E og MidJourney.

Ta gjerne med egen laptop, men det er ikke et must. Presentasjon kan sendes ut i etterkant. Foredraget passer både for nybegynnere, og for dem som har litt kunnskap fra før.

View Event →
Stressmestering for gründere, Kristiansand og digitalt
Mar
21
10:00 AM10:00

Stressmestering for gründere, Kristiansand og digitalt

2-TIMERS KURS MED CHRISTIN DAHL    
Bli en stressmestrer!

Å være gründer innebærer ofte lange dager og mange baller i lufta – stress blir en naturlig del av hverdagen. I tillegg skal familielivet balanseres, og mange kjenner på tidsklemma og dårlig samvittighet.

I dette kurset lærer du mer om hva stress er, på godt og vondt. Du lærer praktiske, enkle teknikker du kan bruke i en hektisk gründerhverdag, både på jobb og hjemme.

Påmelding her.

View Event →
FROKOST, FOLK OG FORETAK
Mar
19
8:00 AM08:00

FROKOST, FOLK OG FORETAK

Bli med på FROKOST, FOLK OG FORETAK - bli-kjent arrangementet som kopler lokalt næringsliv med rett offentlige tjeneste. 

Frokosten er en arena for at næring skal bli kjent med virkemildene som kan hjelpe dem – et sted å ta en prat, lære hverandre bedre å kjenne og få koplet rett behov til rett ansikt.

Virkemiddelapparatet er ordninger som bidrar til verdiskaping i næringslivet gjennom rådgivning, pengetilskudd, lån eller testfasiliteter  – utfordringen er ofte å kople rett tilbud til rett behov. 

Kom, bli kjent og få noe matnyttig – til både frokost og foretak. 

View Event →